Rozszerzenie systemu SENT dla przewoźników spoza UE Zmiany dla przewoźników spoza UE – obowiązek zgłoszenia każdego towaru
6 Listopada 2024
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji przepisów dotyczących delegowania kierowców w transporcie drogowym. Nowe przepisy są odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez przewoźników. W związku z tym osoby z zagranicy spoza UE zostali objęci systemem SENT, co oznacza, że każdy transport odbywający się do lub z Polski musi zostać zgłoszony na polskiej, rządowej platformie PUESC.
Nowe przepisy powinny obowiązywać od 1 listopada 2024 roku, obejmując przewoźników niemających siedziby w państwie członkowskim UE, EFTA czy Konfederacji Szwajcarskiej. Istotną datą, jaką powinniśmy zapamiętać, jest 1 stycznia 2025 r., gdy obowiązek rejestracji w systemie SENT zacznie dotyczyć przewoźników z innych krajów członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA.
Mamy na myśli osoby, wykonujące przewóz drogowy na terenie Polski do bądź z państwa spoza Unii Europejskiej na podstawie wymaganego zezwolenia, które wymagane jest przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i dany kraj.
Co należy wiedzieć na temat systemu SENT?
System SENT jest polskim systemem monitorowania drogowego przewozu towarów. Powstał on w celu ograniczenia szarej strefy, a także uszczelnienia rynku przewozowego. Przepisy zostały wprowadzone przez rząd naszego kraju, żeby zwiększyć kontrolę nad przepływem ładunków o dużej wartości oraz wysokim ryzyku podatkowym.
Zadaniem systemu SENT i ustawy, określającej obowiązujące w ramach niego procedury, jest ograniczenie ryzyka wystąpienia oszustw podatkowych i zapewnienie pełnej transparentności w zakresie transportu. Do tej pory przepisy dotyczyły osób z naszego państwa oraz innych krajów Unii Europejskiej, jednak aktualnie rozszerzenie systemu obejmuje również przewoźników z krajów trzecich, co oznacza nowe obowiązki dla przedsiębiorstw spoza Wspólnoty.
SENT system — co się zmienia po nowelizacji?
Nowelizacja przepisów obejmuje system SENT UE rozszerzonym zakresem, w taki sposób, by zawodowi kierowcy spoza Unii Europejskiej byli zobligowani do zgłaszania transportu towarów na terenie naszego kraju. Nowe procedury wymagają, aby każdy przewóz ładunków podlegających kontroli, który wjeżdża na teren Polski spoza UE, był zgłaszany w systemie SENT, zanim dojdzie do przekroczenia granicy.
Oznacza to konieczność dopełnienia dodatkowych formalności, mających zapewnić pełną przejrzystość w przepływie towarów, a także zgodność z przepisami obowiązującymi we Wspólnocie. Takie rozwiązanie nakłada obowiązek ścisłego monitorowania i raportowania transportu, co w praktyczne wiąże się z koniecznością dostosowania procedur operacyjnych. To również kwestia zapewnienia, że wszelkie zgłaszane ładunki są starannie kontrolowane od momentu wjazdu na teren naszego kraju aż do miejsca docelowego.
Przewozy SENT — jakie wyzwania niosą za sobą dla przewoźników spoza UE?
Rozszerzenie systemu SENT to szereg korzyści, ale również nowe wyzwania dla przewoźników spoza Unii Europejskiej. Przedsiębiorstwa muszą dostosować się do aktualnych przepisów oraz zainwestować w odpowiednie technologie, dzięki którym możliwe stanie się zgłaszanie ładunków.
Musimy mieć na uwadze, że monitoring przewozów SENT wymaga zastosowania innowacyjnych technologii lokalizacyjnych, takich jak GPS, co dla niektórych firm stanowi dodatkowy koszt i wymaga modernizacji floty samochodowej. Ponadto nowelizacja może stanowić również wyzwanie logistyczne, co wymaga nowego podejścia do zarządzania przewozami.
SENT UE — szansa na lepszy monitoring przewozów?
Wprowadzenie zmiany w systemie SENT to duży krok w stronę ujednolicenia systemu monitorowania przewozów. Dzięki jego rozszerzeniu na przewoźników spoza UE mamy szansę doświadczyć ograniczenia do minimum ryzyka związanego z nielegalnymi przewozami towarów oraz oszustwami podatkowymi.
Nowelizacja przepisów SENT ustawy i ich pełne wdrożenie ma na celu stworzenie bardziej klarownego oraz zintegrowanego systemu, umożliwiającego skuteczniejszą kontrolę nad realizowanymi przewozami. Dla zawodowych kierowców spoza UE oznacza to dostosowanie się do procedur zgodnych z polskimi oraz unijnymi wymaganiami.
Jakie zalety wynikają ze zmiany przepisów SENT?
Rozszerzenie systemu SENT niesie za sobą szereg pozytywów. Przede wszystkim nowelizacja sprawia, że przewoźnicy spoza UE są zobowiązani do zgłaszania transportowanych towarów, co redukuje ryzyko nielegalnych działań. Jednym z efektów wprowadzenie tych zmian, jest lepsza ochrona dochodów z tytułu podatków i większy wpływ do budżetu państwa.
Kolejnym atutem rozszerzenia SENT, jest wzmocnienie uczciwej konkurencji, tym samym zapewniając lepsze szanse na rozwój przedsiębiorstwom, które przestrzegają zasad oraz dbają o legalność swoich działań.
Zmiany dla przewoźników spoza UE — obowiązek zgłoszenia każdego towaru
Rozszerzenie systemu SENT dla przewoźników spoza UE to znakomity krok w stronę uszczelnienia rynku podatkowego, zwiększenia kontroli nad realizowanymi przewozami i ograniczenie nielegalnego transportu ładunków. Przepisy SENT zakładają nowe obowiązki, których celem jest zapewnienie całkowitej klarowności w przepływie towarów na terenie naszego kraju. Nowelizacja ma również za zadanie chronić interesy gospodarcze Polski, co przyniesie długoterminowe korzyści dla całego państwa.
Dla przewoźników spoza Unii Europejskiej to obowiązek zapoznania się z wprowadzonymi zmianami i dostosowania procedur, a także spełnienia wymogów, stanowiących nowy standard na rynku transportowym.