Rozliczanie opłat w e-TOLL – jak to działa przy autach osobowych? Teoria vs praktyka
Adam Palot
8 Listopada 2022
Od 1 grudnia 2021 roku system e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów – w tym samochodów osobowych. Z części autostrad zniknęły bramki, a opłaty za przejazdy trzeba regulować elektronicznie. Jak działa e-TOLL? Jak w praktyce wygląda rozliczanie opłat w przypadku właścicieli samochodów osobowych? Sprawdź.
Przeczytaj również
e-TOLL – zasada działania
e-TOLL to nowy sposób rozliczania opłat drogowych, który dotyczy wszystkich kierowców, jednak w zróżnicowanym zakresie. Osoby poruszające się tzw. pojazdami lekkimi, a więc ważącymi poniżej 3,5 tony (w tym samochodami osobowymi), muszą korzystać z systemu tylko na dwóch odcinkach autostrad. Gdzie działa e-TOLL? Na razie jedynie na:
- autostradzie A2 na odcinku Konin – Stryków,
- autostradzie A4 na odcinku Wrocław – Sośnica.
Na tych drogach zostały zlikwidowane bramki, które do tej pory były wykorzystywane w procesie pobierania opłat. Obecnie należności można uiszczać jedynie drogą elektroniczną.
Jak działa e-TOLL? Jest to elektroniczny system bazujący na danych geolokalizacyjnych (GPS). Nalicza on opłaty za przejazdy automatycznie, na podstawie przesłanych do niego danych. Aby z niego korzystać, należy mieć bezpłatną aplikację zainstalowaną na urządzeniu mobilnym lub specjalne urządzenie lokalizacyjne w samochodzie. Tak przynajmniej wygląda to w teorii. Jak natomiast jest w praktyce?
Kolejki na autostradzie to problem, który miał być wyeliminowany dzięki e-TOLL. Jak działa to w praktyce? Brak bramek to faktycznie płynniejszy ruch. Nie można jednak powiedzieć, że system jest idealny.
e-TOLL – jak działa w praktyce?
Mimo tego, że system obowiązuje już od dłuższego czasu, wielu kierowców nie miało jeszcze okazji się przekonać, jak działa e-TOLL w praktyce. Okazuje się, że pod pewnymi względami system jest nieco bardziej skomplikowany od poprzedniej metody uiszczania opłat. e-TOLL wymusza na kierowcach wcześniejsze planowanie przejazdów. Nie można bowiem korzystać z płatnych odcinków dróg bez uprzedniej rejestracji w systemie. Wymaga to podania podstawowych danych osobowych i kontaktowych.
e-TOLL – rejestracja w systemie i wybór metody płatności
Zalecana jest rejestracja online dokonywana na rządowej stronie etoll.gov.pl. Można też zalogować się do niej Profilem Zaufanym. Następnie niezbędne jest podanie danych pojazdu. Rejestracji można także dokonać w jednym z Miejsc Obsługi Klienta lub za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych.
Następnie należy wybrać metodę płatności. Zalecane jest dokonanie przedpłaty na koncie – rozliczenia e-TOLL są bowiem dokonywane automatycznie, a właściwa kwota jest odliczana z salda użytkownika. Minimalne doładowanie wynosi 20 zł. Można wybrać także konto z odroczoną płatnością – wówczas podczas rejestracji trzeba ustanowić zabezpieczenie na swoim koncie (jako wpłatę pieniężną lub gwarancję).
Aplikacja e-TOLL – jak działa i jak z niej korzystać?
Kierowca, który chce odbyć przejazd płatnym odcinkiem drogi, musi wybrać sposób przesyłania do systemu danych będących podstawą do naliczenia płatności. Dostępne są trzy główne opcje.
- Aplikacja e-TOLL może być zainstalowana na dowolnym urządzeniu mobilnym z systemem Android lub iOS i jest dostępna bezpłatnie. Realizacja przejazdu wymaga jej manualnego uruchomienia podczas jazdy. Należy się równie upewnić, że nie ma problemów z łącznością i przesyłem danych. Przy wjeździe na płatny odcinek autostrady należy wybrać opcję „rozpocznij przejazd”, a po zjeździe „zakończ przejazd”. Aplikacja przesyła do systemu dane GPS, nalicza opłatę automatycznie na podstawie przejechanej trasy i odlicza ją od salda użytkownika.
- Aplikacja e-TOLL BILET stanowi dobre rozwiązanie dla kierowców, którzy poruszają się drogami płatnymi jedynie okazjonalnie. Pozwala na zakup wirtualnego biletu autostradowego na przejazd płatnym odcinkiem drogi. Jest on ważny przez 48 godzin od momentu wskazanego rozpoczęcia podróży. E-bilet autostradowy można też kupić na stronie etoll.gov.pl, natomiast w formie papierowej jest dostępny w stacjonarnych punktach obsługi partnerów systemu (na stacjach paliw).
- Urządzenia ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub OBU (on-board unit, czyli jednostka pokładowa) to lokalizatory GPS montowane w pojeździe. Na stronach rządowych można znaleźć listę producentów i dystrybutorów kompatybilnych z e-TOLL. Jednym z nich jest MYTRACKO. Wystarczy zarejestrować się w systemie i podłączyć lokalizator do zapalniczki lub akumulatora, a następnie wyruszyć w drogę. Dane geolokalizacyjne będą przesyłane do e-TOLL automatycznie, a właściwa kwota odliczana z salda użytkownika.
Warto przy tym zaznaczyć, że aplikacja e-TOLL niestety nie cieszy się pochlebnymi opiniami użytkowników. Wiele osób narzeka na jej zawodność oraz brak intuicyjności. Dlatego z całą pewnością warto rozważyć inne metody korzystania z e-TOLL.
Czytaj również: e-TOLL dla osobówek – dostępne metody rozliczania płatnych przejazdów
Jak działa e-TOLL – teoria vs praktyka
System e-TOLL niewątpliwie ma zarówno zalety, jak i wady. Użytkownicy wskazują, że jest niedopracowany, a konieczność dokładnego planowania podróży i wcześniejszej rejestracji w systemie może zniechęcać. Niektórzy obawiają się również udostępniania swoich danych osobowych i lokalizacyjnych. Rezygnacja z bramek na autostradach sprawiła jednak, że ruch jest bardziej płynny, a drogi szybkiego ruchu mniej podatne na tworzenie się zatorów. Z odpowiednim urządzeniem OBU- takim jak MYTRACKO – możesz natomiast łatwo zapomnieć o wadach e-TOLL i cieszyć się wygodą. Sprawdź naszą ofertę i przekonaj się, jakie to proste.
Przeczytaj również